בתוך גבולות אלה: למה לדעתי גם חילונים צריכים לדבר על ארץ ישראל השלמה

זה הפוסט הראשון מתוך סדרת פוסטים שאני מקווה לפרסם השבוע בנושא ארץ ישראל השלמה. סדרת הפוסטים הזו היא תולדה בראש ובראשונה של תהליך לימודי שרציתי לעבור בעצמי כדי לגבש הבנה ותפיסה טובה יותר של הנושא. השתדלתי להשתמש במקורות ראשוניים איפה שהצלחתי, אבל בחלק מהזמן נעזרתי בהסברים וביאורים. יכול להיות שהרבה ממה יהיה כתוב כאן זה שטויות מוחלטת. אשמח לשמוע ולתקן אם יש לי טעויות.

למה לדעתי גם חילונים צריכים לדבר על ארץ ישראל השלמה

הרבה אנשים שיצא לי לדבר איתם (בעיקר חילונים) מאמינים שבעת הנוכחית הבדלי התפיסות העיקריים בין הציבור החילוני לבין הציבור הדתי-לאומי בכל מה שנוגע למדיניות חוץ וביטחון מסתכמים בפעולת ההתנחלות מעבר לקו הירוק / תוך טשטוש הקו הירוק.

התפיסה הזו משתקפת, בין היתר, בטיעונים לפיהם אם נציגי ישראל והפלסטינים יגיעו להסכמה בנוגע לסוגיית ההתנחלויות ביהודה ושומרון פחות או יותר "יקרה מעצמו מעצמו" (ב) הפערים היחידים שיישארו לגישור בין החילונים לבין הדתיים-לאומיים יהיו בנושאי דת ומדינה (וכאחת הנגזרות מכך מעמד הלא-יהודים בישראל והיחסים בינם לבין היהודים –נושא נוסף שממוסגר לעתים כחלק מהשיח על "התנחלות", גם כשהוא נוגע לסוגיות שבתוך הקו הירוק).

אני לא שותף לאמונה הזו. בתמציתה, יש תחושה כאילו "ארץ ישראל" זה מושג ששייך למגזר הדתי-לאומי ושאין לו רלוונטיות לציבור החילוני. למשל, בספר ממנו לימדו אותי אזרחות (שמדבר על גישות שונות ליחס בין יהדות, דמוקרטיה, ומדינת ישראל) ההתייחסות לשאלת ארץ ישראל מתבטאת באמירות כמו:

"הציונות הדתית רואה כמהות ציונית את תחיית העם היהודי, שפירושו הבראה חברתית, נטילת גורל העם היהודי בידינו ותחייה דתית. אלה עשויים להתגשם אך ורק בארץ ישראל. הציונות הדתית מכירה בחובת יישוב הארץ על כל חלקיה."

"התחזקות האידיאולוגיה של ארץ ישראל השלמה בקרב חלק מהציבור הדתי לאומי בעקבות מלחמת ששת הימים החריפה את המתח בין דתיים לחילונים. חלק מהציבור הדתי, בעיקר הציבור הדתי הלאומי, אינו מוכן לוותר על ההתיישבות היהודית ביש"ע משום קדושת ארץ ישראל, ואילו חלק ניכר מהציבור החילוני מוכן לוותר על חלקים מיש"ע כדי לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני"

"שתי עמדות מנוגדות אלו – רעיון ארץ ישראל השלמה ותמיכה בהתיישבות יהודית בשטחים ורעיון הפשרה הטריטוריאלית שלפיו יש לפנות שטחים תמורת הסדר שלום – מבטאות את השסע האידיאולוגי-פוליטי בחברה הישראלית"

אני רואה כמה בעיות בגישה הזאת. קודם כל, יש גם חילונים ששותפים לרעיון ארץ ישראל השלמה, ודתיים שלא שותפים לו. הזיהוי הכמעט-מוחלט בין המגזר הדתי-לאומי לימין הפוליטי בישראל לא מאפשר להבין את קיומם של ימנים חילונים או דתיים שמאלנים. באופן דומה – כשמסתכלים על ההתפתחות ההיסטורית של רעיון ארץ ישראל השלמה, אז כמובן שאפשר למצוא השפעות חילוניות רבות (מראשית הציונות, דרך התנועה הרביזיוניסטית, ועד תנועת "ארץ ישראל השלמה" – אגע בכך בפוסטים הבאים).

שנית, בגלל שבין אם נרצה ובין אם לא, לרעיון "ארץ ישראל השלמה" יש השפעה משמעותית ואמיתית על רעיונות מדיניים בישראל גם היום. דוגמא להשפעה הזו ניתן לראות ביזמות להחלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון (בין אם יזמות מהשטח ובין אם יזמות מפוליטיקאים); באמצעות השפעה על מידת ההתנגדות הציבורית ליזמות מדיניות (ע"ע ההתנתקות); וכו'.

ככה, אפילו אם היה מדובר רק על נושא של הציבור הדתי-לאומי – ההקשר הפוליטי הישראלי היה מעניק לו חשיבות חילונית. לדעתי יש חשיבות וערך בניסיון למצוא נקודות התחברות לסוגיה שיש לה כל כך הרבה משמעות על ההיתכנות הפוליטית של מהלכים בעלי השפעה גדולה על מדיניות החוץ והביטחון (לפחות כדי להבין נכון את "גבולות המשחק").

על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על ארץ ישראל השלמה

לאור האלמנטים האלו, אני חושב שיש שתי שאלות מרכזיות שאני רוצה לנסות לענות עליהן לעצמי בנוגע לארץ ישראל: (א) מהם גבולות "ארץ ישראל השלמה" (ב) מה משמעות הגבולות האלו ליהודים (וללא-יהודים).

אני מכיר שלושה הקשרים עקרוניים שבתוכם יש תשובות לשאלות האלו:

1. ההקשר התיאולוגי – שמתמצה במשפט "אלוהים הבטיח לנו את הארץ הזאת".

2. ההקשר ההיסטורי-מקראי – שקשור לפן התיאולוגי, אבל לוקח אותו לכיוון חילוני יותר במהות שלו. משתקף, נניח, במשפט "היינו כאן לפני 2000 שנה ועם לא יכול להיות כובש בארצו"

3. ההקשר המדיני-מודרני – שמשתקף באמירות כמו "[ה]גבולות כיום הם ערובה לביטחון ולשלום … העלייה ויישוב הארץ הם שני העיקרים שעליהם יכון עתידנו".

בפוסטים הקרובים אנסה לסקור את התשובות שאני מצאתי לשתי השאלות (מהם הגבולות, ומה משמעות הגבולות) בתוך כל אחד משלושת ההקשרים האלו; ואנסה להתחיל להבין האם ואיך התשובות האלו רלוונטיות היום.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על בתוך גבולות אלה: למה לדעתי גם חילונים צריכים לדבר על ארץ ישראל השלמה

  1. פינגבאק: גבולות ההבטחה: "ארץ ישראל" בהקשר התיאולוגי | בנאליה

  2. פינגבאק: מתוך קשר היסטורי ומסורתי זה: "ארץ ישראל" בהקשר ההיסטורי-מקראי | בנאליה

  3. פינגבאק: בית לאומי לעם היהודי: "ארץ ישראל" בהקשר המדיני-מודרני | בנאליה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s