סבתא חיה מטא: סיפור סיפורים באמצעות רשתות

לפני כמה שבועות התפרסם ספר ממש מגניב שמרכז מאמרים של חוקרים מובילים באחד התחומים הכי מעניינים באקדמיה בעיניי (אם לא ה-): החיבור בין מדע הנתונים למדעי הרוח והחברה. הספר זמין להורדה חינם, וזה לא שהוא חף מבעיות, אבל אני בהחלט ממליץ עליו למי שמתעניין בנושא.

אחד המאמרים היותר "יישומיים" בו ("How to tell stories with networks", עמ' 155-170) מנסה להדגים כיצד ניתן לאפיין נראטיבים שונים על בסיס ניתוח רשתות חברתיות (SNA). במסגרת זאת, החוקרים מדגימים ניתוח SNA על הדמויות בסיפור האיליאדה, כדי להמחיש את הרעיונות שלהם.

בתור מי שטרם זכה לקרוא את האיליאדה היה לי די קשה להבין את הדוגמאות שבמאמר, ולכן החלטתי לנסות ולשחזר את הטכניקות שבו על קלאסיקה אחרת: "מבצע סבתא".

 

מתודולוגיה

בגיגול קצר מצאתי תמליל בוטלגי של הסרט. הוא אמנם לא מלא (למשל: בלי קריסטין!), אבל טוב מספיק.

כתבתי קוד פייתון פשוט (זמין כאן) שעובר על התמליל ויוצר קובץ אקסל של דמויות שמדברות אחת עם השנייה במהלך הסרט. ההיגיון, בגדול, הוא כזה: שתי דמויות שמדברות אחת אחרי השנייה באותה הסצינה כנראה מדברות אחת עם השנייה. זה אמנם לא נכון ב-100% מהמקרים (הרחבה בהמשך), אבל שוב – טוב מספיק.

את קובץ האקסל טייבתי (חלק מהדמויות מצוינות בתמליל רק באות הראשונה של שמן) ככה שיהיה אחיד, העברתי לפורמט מתאים, והזרמתי לתוכנת Gephi לניתוח רשתות (קובץ גפי זמין כאן). שם, התחלתי מפריסה של הרשת באמצעות אלגוריתם ForceAtlas2 שההגיון הבסיסי שלו שואף "לקרב" נקודות קשורות זו לזו ו"להרחיק" נקודות שאינן קשורות, עד שהרשת מגיעה לשיווי משקל כלשהו.

 

ממצאים

אז אילו נראטיבים אפשר לחלץ מניתוח רשתי של "מבצע סבתא", בהתאם למאמר על האיליאדה?

savtaSNA

 

בחינה פנורמית: המחנות

הסוג הראשון של נראטיבים שאפשר לדבר עליהם בהקשרי רשתות, נוגע לחלוקת הרשת ל"מקבצים"/מחנות לפי צפיפות הקשרים באזורים שונים של הרשת, ופריסתה במרחב.

בעוד שקיימים מספר אלגוריתמים "סטנדרטיים" לזיהוי קהילות ברשת, במקרה הזה (כמו גם במאמר הנוגע לאיליאדה) מדובר ברשת "פשוטה" מספיק בכדי שיהיה אפשר לזהות את כלל ה"מחנות" בעין.

‏‏savtaSNA - communities

שלא באופן מפתיע, לקבוצות הדמויות שמדברות אחת עם השנייה בסרט יש גם מאפיינים דומים בנוגע לרקע ולהקשר החברתי בו הן פועלות. שלוש קבוצות בולטות בהקשר הזה הם הקיבוץ, העיר, והצבא.

קבוצה רביעית – "הילדים" – נוצרת כביכול בשל גליץ' בקוד: ילדי קבוצת לימונים שמכינים כתובות אש בהנחיית עידן לא באמת מדברים עם ילדי קיבוץ עסיסים ששרים את שיר הקרמבו. ברמת הטקסט, יש קאט בין שתי קבוצות הילדים בסצינה. אבל הרי ברור שלמעשה הופעתן אחת אחרי השנייה מסמנת איזושהי השוואה בין השתיים (ומבליטה את השוני ביחסים עם ילדים שמנהלים עידן וקרמבו) – ובמובן זה זיהוי "מחנה הילדים" דווקא מעניין.

דפוס דומה של גליץ' אפשר לראות בקשר שנוצר בין שירלי (הפקידה של קרמבו) לבין "הערס" (ממנו עידן גונב את הנייד) – הגם והשניים לא באמת מדברים ברמת הטקסט בסרט, הרי שהופעתם בסמיכות אכן מבליטה דמיון ביחס ששניהם מפגינים כלפי עידן.

 

בחינה פנורמית: היחסים בין המחנות

אופן בחינה נוסף שמציעים החוקרים נוגע ליחסים שבין המחנות.

באופן לא מפתיע, מחנה הקיבוץ הוא המחנה הגדול והדומיננטי ב"מבצע סבתא".

 

בחינת מרכזיות נקודות: צמתים

סוג נראטיב שלישי שאפשר לחלץ מבחינת הרשת נוגע לנקודות מרכזיות ברשת.

הבחינה הראשונה שניתן להתייחס אליה בהקשר הזה נוגעת לנקודות ברשת שנמצאות בקשר עם מספר גדול של נקודות אחרות (מיוצג על ידי הצבע הירוק הכהה בתמונה).

באופן לא מפתיע, שלושת האחים (בני, עידן, וקרמבו) הם הצמתים במרכזיות ברשת; והם למעשה "מרכזים סביבם" את הדמויות במשך העלילה.

בחינת מרכזיות נקודות: גשרים

בחינה מעניינת לא פחות היא בחינה קצת יותר מעודכנת, ונוגעת לדמויות שממוקמות בפוזיציה "רחוקה" יותר ממרכזי הקהילות, אבל משמשות כ"גשרים" ביניהן.

כך, בעוד שדמויות מהקיבוץ (סרג'יו ודבורה) "מחברות" בין קרמבו ועידן (נוסף על הקשר הישיר ביניהם) – שתי הדמויות היחידות שמדברות עם כל שלושת האחים הן שירלי וחגית. חגית, למעשה, משמשת כקשר מרכזי בין קהילת "העיר" לקהילת "הקיבוץ".

בחינת מסלולים: קיצור הדרך

החוקרים במאמר אודות האיליאדה מציעים סוג נראטיב מעניין נוסף בניתוח רשתות, שנוגע למציאת מסלולים קצרים מפתיעים בין דמויות שונות.

הגם וברשת "מבצע סבתא" לא הצלחתי למצוא מסלולים שכאלו, בעיניי מעניין לראות את היעדר החיבור של בני, ויותר מכך של סבתא חיה עצמה, לקהילת "הקיבוץ".

הקשר הישיר היחיד של בני לקיבוץ, למעשה, הוא לקרמבו, באופן שמשקף את תהליך התרחקותו מהקיבוץ והמעבר לעיר. כך גם הקשר היחיד של סבתא חיה לקהילת הקיבוץ (שכזכור "זנח" אותה) עובר "בשתי קפיצות" (חיה->בני->קרמבו / חיה->עידן->דבורה/סרג'יו/קרמבו).

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s